Tawasta on nyt Futural! Lue lisää blogista.

Katso Googlesta
niin työelämässäkin tehdään

Harmillisen usein opiskelija saa lisätietoa kysyessään vastauksen: ”Selvitä itse, niin työelämässäkin tehdään.” 

No ei kyllä tehdä.

Järkevästi johdetussa yrityksessä uudet työntekijät perehdytetään tehtäviinsä. Heille annetaan selkeät tavoitteet, pelisäännöt ja toimintaprosessit.  Kun työntekijä saa uusia vastuita, hänelle kuuluu antaa myös asianmukaista koulutusta ja tieto siitä, keneltä kysyä apua tarvittaessa. Tehokkaassa yrityksessä osaaminen, prosessit, työkalut ja johtaminen ovat kunnossa. 

Työelämäosaaminen syntyy prosessissa

Opetuksen pitää heijastella työelämää, johon opiskelijoita koulutetaan. Opetussuunnitelmissa merkittävässä roolissa on työelämäosaaminen. "Huippuosaajana toimiminen" on tutkinnon osana lähes kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa. Se sisältää mm. seuraavat ammattitaitovaatimukset: opiskelija toimii kustannustehokkaasti ja yrityksen tuloksellisuutta edistävästi, edistää uusien työtapojen ja -menetelmien käyttöä työyhteisössä, toimii osana tiimiä ja jakaa osaamistaan muille, kehittää osaamistaan ja työtapojaan saadun palautteen perusteella, noudattaa työssään työturvallisuusmääräyksiä ja -ohjeita, työskentelee yrityksen tai organisaation laatuvaatimusten mukaisesti (eperusteet: esim.  Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto, huippuosaajana toimiminen).

Kaikki nuo ovat tärkeitä työelämävalmiuksia. Niitä ei kuitenkaan sisäistetä paperilta lukien vaan osana käytännön arkista opiskelutyötä. Pitää antaa tarvittava taustatieto (osaaminen) tehtävän suorittamiseksi, selkeä ohjeistus siitä, miten tehtävä suoritetaan (prosessi), mitä välineitä (työkalut) käytetään tekemiseen ja palauttamiseen sekä tietysti ohjaus ja tuki (johtaminen) tehtävää suoritettaessa.

Hyvin organisoitu opiskelu heijastelee työelämän toimintamalleja - ja nimenomaan sellaisia, joita työelämässä pitäisi olla. Nykyiset opiskelijat ovat tulevaisuuden tekijöitä, jotka vievät tuleviin työpaikkoihinsa oppimansa toiminnan mallit.

Kysyä saa ja pitääkin

Hyvin toimiva työyhteisö korostaa periaatetta: ”Kysy, jos et tiedä.” Tämä kannustaa avoimeen viestintään, vähentää oletuksia ja niistä syntyviä vähentää virheitä. Työtehtävien itsenäinen ratkominen on arvokasta, mutta se perustuu selkeisiin ohjeisiin ja saatavilla olevaan tukeen. Arvaileminen sen sijaan voi johtaa virheisiin, joiden korjaaminen vie ylimääräistä aikaa ja resursseja. Usein monta päätä myös keksii parempia ratkaisuja kuin yksi.

text

Futural Skills ohjaamisen apuna

Ohjaaminen on haastavaa ja vaatii opettajalta paljon panostusta. Saman ohjeistuksen saaneista opiskelijoista yksi alkaa heti toimia, kun toinen saattaa jäädä hämmentyneenä odottamaan tarkempia ohjeita. Yksittäisten tehtävien ohjauksen lisäksi opiskelijoita pitää ohjata hahmottamaan suurempia kokonaisuuksia ja oman osaamisensa kehittymistä

Futural Skills on opiskelijan ohjaamiseen ja henkilökohtaisiin opinpolkuihin kehitetty työkalu, jonka avulla sekä ohjaaja että opiskelija pysyvät kartalla etenemisestä, annetuista ohjeista ja tehdystä työstä. Se antaa prosessin ja työvälineet opintojen etenemiseen ja seurantaan. 

Haluatko opiskeluun selkeät työvälineet? Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Karoliina Nisula

Kehityspäällikkö ja kouluttaja, joka oppii koko ajan muilta uutta

Jaa tämä kirjoitus
Arkisto