Odoo 17 julkaistiin viime vuoden lopulla. Olemme saaneet jälleen nipun uutta, sekä parannusta vanhaan. Uusista ominaisuuksista löytyy jo useita hyviä kirjoituksia, mutta haluamme heittää vielä kortemme kekoon katsomalla tilannetta puhtaasti yhteisöversion näkökulmasta - osa parannuksista kun koskee vain Enterprise-versiota.
Nostamme ensin esiin yleisiä, kaikkiin toimintoihin vaikuttavia parannuksia ja lisäominaisuuksia.. Tutustu näihin ja muihin uusiin juttuihin demojärjestelmässä:
Sisäänluku
Tietojen sisäänluku on entistä helpompaa.
Tuotavien kenttien täsmäys Odoon kenttiin on selkeämpi ja kertoo kenttätyypit. Sisäänluvussa näkee edistymisen tilan, ja virheelliset rivit on mahdollista hypätä yli tai antaa niille käsittelyohje. Sisäänluku tarjoaa aiempaa toimivammat mallipohjat.
Automaattinen tallennus
Muokatut tiedot tallentuvat automaattisesti, eikä muokkaus vaadi että ensin painaa erikseen muokkaustilan päälle. (Tämä ominaisuus tosin tuntuu joistakin käyttäjistä häiritsevältä, joten se voidaan myös ottaa pois käytöstä.)
Näkymät
Lista- ja lomakenäkymiä on siistitty, ja niiden yhdenmukaisuutta parannettu. Esim:
Kanban- ja List-sarakkeiden otsikot pysyvät aina näkyvissä vierityksen aikana.
Popup-ikkunoita voidaan siirtää, jos ovat taustalla olevan tiedon edessä.
Suorituskyky
Sekä hallinnan (backend) että verkkosivun (frontend) latausnopeuksia on parannettu entisestään.
Hakutoiminnot
Haku-toiminto on keskellä ruutua helposti saatavilla ja alavalikot suodatin, ryhmittele ja suosikit on yhdestetty yhden painikkeen taakse.
Hakutoiminnossa voidaan helposti määrittää, ovatko ehdot JA- vai TAI-ehtoja.
Omia tallennettuja hakuja pystyy muokkaamaan.
Uusi ulkoasu
Nykyaikaisempi ulkoasu parantaa käyttäjäkokemusta ja tehokkuutta. Värimaailma on raikkaampi ja kotivalikkoa on parannettu. Siirtyminen frontendin ja backendin välillä toimii loogisemmin.
Massakopiointi
Listanäkymissä voidaan valita useita tietueita (esim. tilauksia ja tuotteita) ja luoda kerralla kaikista kopiot.
Prosessien eteneminen
Oikean yläkulman tilapalkissa näkyy, kuinka kauan tehtävä on ollut kyseisessä vaiheessa (esim. CRM liidit ja projektitehtävät).
Useiden tietueiden valinta
Valitse alueet/poista valinta voidaan tehdä listanäkymässä Shift-näppäimellä ja hiiren napsautuksella tai ylä- ja alanuolinäppäimillä.
Kalenteritoiminnot
Paranneltu Google- ja Outlook-synkronointi
Kalenterimuistutukset
Kalenterinäkymän rajaaminen vain työaikaan
Tulosteet
Tulosteita on siistitty, ja niiden luettavuutta on parannettu.
HTML-editori
HTML-sisällön muokkausta on helpotettu, ja sen toimivuutta parannettu.
Chatter
Lähetettyjä viestejä voi muokata ja poistaa
Viestejä voi hakea
Toisen käyttäjän @maininta myös chatter-popupissa
Tietojen vienti
Export all vie kaikki näkymän tiedot yhdellä napin painalluksella Exceliin.
Seuraavissa blogikirjoituksissa poraudutaan tarkemmin eri toimintojen uusiin ominaisuuksiin ja parannuksiin. Täältä löydät myynnin ja verkkokaupan uusia juttuja.
Tilaa uutiskirjeemme, niin saat aina tuoreimmat tiedot järjestelmäkehityksestä!
Kiinnostuitko uusista ominaisuuksista? Täältä löydät myyntiin ja verkkokauppaan liittyviä parannuksia.
Katsotaan yhdessä, miten ne saataisiin käyttöönne mahdollisimman sujuvasti.