Edellinen kirjoitus verkkosivuista mainitsi verkkosivujen olevan välttämättömyys kaikille toimijoille.
Verkkokauppa alkaa olla samassa kastissa, mikäli tarjonta sisältää tuotteiden tai palveluiden ulosmyyntiä.
Kivijalkaliikkeilläkin on vielä paikkansa, mutta niiden on erittäin vaikea pärjätä ilman verkkokauppaa tukena.
Karanteeni ja liikkumisrajoitteet pakottivat myös monet aiemmin verkkokaupatta selvinneet siirtymään ainakin osin sähköiseen kaupankäyntiin. Tämä on koskenut myös perinteisen tavarakaupan lisäksi tapahtumien, kurssien, koulutusten, ja jopa palveluiden myyntiä.
Verkkokaupan pitää verkkosivujen tavoin olla ensisijaisesti helppokäyttöisiä, luotettavia, ja yksinkertaisia ylläpitää.
Silloin sekä asiakas että myyjä saavat parhaan mahdollisen hyödyn. Helposti hallinnoitavien ja kustannustehokkaiden verkkokauppa-alustojen ansiosta tarjonta on entistä helpompi viedä verkkoon.
Kauppanäkymä
Verkkokaupan tulee olla ensisijaisesti helppokäyttöinen ja ymmärrettävä.
Tehokkailla suodatus- ja hakutoiminnoilla käyttäjä löytää nopeasti etsimänsä.
Hallinnoija voi valita minkälaisia suodatusmahdollisuuksia käyttäjille näkyy,
ja pystyy muokkaamaan verkkokaupan ulkoasua, tuotteiden järjestystä, ja tekemään nostoja.
Tuotenäkymä
Tuote voi olla yksinkertainen perustuote, tai sillä voi olla
valittavana erilaisia ominaisuuksia tai räätälöintimahdollisuuksia.
Tietyille ominaisuuksille voi antaa myös lisähinnan,
jolloin niiden valitseminen vaikuttaa suoraan ostoskoriin.
Jokaiselle tuotevaihtoehdolle voi myös antaa oman kuvan,
jolloin asiakas saa selkeän käsityksen siitä mitä on ostamassa.
Lisämyynti
Verkkokaupan hallinnoija voi määrittää myös lisätuotteita,
joita ehdotetaan kun tiettyä tuotetta ollaan lisäämässä ostoskoriin.
Tällaisia voivat olla esim. lisätarvikkeet tai takuu- ja huoltosopimukset.
Tilauksen tarkistus
Vielä ennen maksuvaiheeseen siirtymistä ostoskorinsa pääsee näkemään kokonaisuudessaan.
Tässä kohtaa voi tehdä vielä muokkauksia, lisätä alennuskoodin,
valita ehdotettuja lisätuotteita, tai palata takaisin kauppaan.
Osoitteen syöttö
Uuden asiakkaan tai vieraana ostavan tulee täyttää osoitetietonsa,
ja mahdollinen toimitusosoite.
Mikäli asiakkaalla on jo käyttäjätunnus, ei osoitetietoja tarvitse syöttää uudelleen.
Toimitustapa ja maksu
Lopulta päästään valitsemaan toimitus- ja maksutapa, ja vahvistamaan tilaus.
Erilaisia vaihtoehtoja voi olla useita, ja toimitustapoja voidaan rajata toimitusosoitteen perusteella.
Toimitustapojen hinnat voi olla kiinteitä,
ne voivat perustua kaavaan, tai voivat noutaa hinnan integraation avulla.
Tilauksen vahvistamisen ja maksun jälkeen asiakas saa sähköpostiinsa tilausvahvistuksen ja kuitin (tai laskun). Sen jälkeen tilaus käsitellään hallintapuolella loppuun niin, että tuotteet on toimitettu ja saatavat on peritty.
Aiemmassa kirjoituksessa tutkittiin kuinka verkkosivut onnistuvat Futural-järjestelmässä.
Seuraavaksi tutustutaan siihen, mitä tapahtuu hallintapuolella, kun asiakas tekee ostotapahtuman verkkokaupassa.