Futural - Verkkokaupan hallinta
Verhon takana tapahtuu

Verkkokauppakokonaisuuteen ei riitä että asiakkaan ostotapahtuma on sujuva. Yhtä tärkeää on että tilauksesta pysyy kartalla, että tuotteet toimitetaan vikkelästi, ja että kauppiaalla on prosessi koko ajan hyvin hallinnassa.

On varsin tärkeää että myyvä osapuoli näkee selkeästi mitä verkkokaupassa on tehty, ja pystyy hallinnoimaan viestintää ja toimituksia. Tilausten maksun ja toimituksen seurannalla mahdollistetaan saumaton toiminta aina siihen asti, että asiakas on saanut haluamansa.

Ostotapahtuma alkaa

Kun potentiaalinen asiakas klikkaa ensimmäisen tuotteensa ostoskoriin,
syntyy taustajärjestelmässä samanlainen myyntitarjous,
kuin silloin jos hallinnasta tehtäisiin myyntitilaus.

Vielä tässä kohtaa asiakkaana näkyy "Public user",
koska ostajaehdokas ei ole täyttänyt tietojaan.

Keskeneräinen ostoskori näkyy "Public user"-käyttäjän alla

Näistä luonnostilauksista, keskeneräisistä ostoskoreista, voidaan jo tehdä jonkin verran analyysiä. Nähdään mitä tuotteita ihmiset keräävät ostoskoriinsa, ja että mihin vaiheeseen verkkokauppaprosessia tilaus pysähtyy.

Koska asiakas ei ole vielä tiedossa, ei tähän asti vietyjä tilauksia ei voida kuitenkaan hyödyntää siihen, että koitettaisiin saada asiakas houkuteltua viemään tilaus loppuun.

Asiakkaan tiedot

Kun asiakas etenee täydentämään tietonsa,
saadaan ne hallinnan puolelle reaaliajassa näkyviin.

Nyt pystymme jo näkemään kuka potentiaalinen ostaja on, vaikka osto jäisikin kesken.

Asiakkaan tiedot näkyvät heti kun ne on täytetty verkkokaupassa

Nyt meillä on jo tiedossa sekä asiakkaan keräilemät tuotteet, että asiakkaan tiedot. Näitä tietoja käyttäen voidaan tutkia millaisia ostoskoreja asiakkaat keräävät, asiakkaalle voidaan haluttaessa lähettää muistutusviesti keskeneräisestä ostoskorista, ja vaikka alennuskoodi houkuttimeksi saattaa tilaus loppuun.

Toimitus- ja maksutapa

Kun toimitus- ja maksutapa on valittu, nähdään nekin hallinnassa.

Verkkokaupassa vahvistettu tilaus voidaan
asetuksista ja maksutavasta riippuen joko jättää myyntitarjoukseksi,
viedä vahvistetuksi tilaukseksi, tai luoda jo laskuksi.

Toimitustapa ja -kustannus lisätään rivitietoihin.

Erilaisia toimitus- ja maksutapoja, sekä integraatioita logistiikkapalveluihin ja verkkomaksutapoihin on lukuisia, ja niistä pystytään yhdistelemään jokaista tarvetta vastaava kokonaisuus.

Toimitus

Mikäli tilauksella on toimitettavia tuotteita,
muodostuu tilausvahvistuksen yhteydessä toimitustilaus.

Toimitustilaus menee varaston käsittelyjonoon,
ja sen (kuten myös laskutuksen) tila näkyy myyntiriveillä. 

Verkkokaupan myyntiriveiltä näkee toimituksen ja laskutuksen tilanteen

Mm. nämä asiat tapahtuu hallintapuolella, kun edellisessä tekstissä käsitelty verkkokaupan tilaus tehdään. Prosessia on mahdollista myös räätälöidä sopimaan paremmin omaan myyntitapaan, mikäli halutaan esim. kerätä lisätietoja, tai antaa tarkempia vaihtoehtoja toimitus- ja maksutapoihin.


Jaa tämä kirjoitus
Arkisto