Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta…

Karoliina Nisula

Käyttäjän kysymys alkaa usein noin. Ei ole tyhmä kysymys. Ei sellaisia olekaan. Hyvä kun kysyit.

Saatat pitää kysymystä tyhmänä, koska et nyt vaan tajua varmaankin itsestäänselvää asiaa. 
Asia voi olla minulle helppo itsestäänselvyys, koska järjestelmän ymmärtäminen on minun työtäni. Kysyisin varmasti samanlaisia tyhmiä kysymyksiä sinun työstäsi.

- Hyvä kun kysyit, koska helppoihin kysymyksiin on kiva vastata.

Saatat pitää kysymystä tyhmänä, koska sinun pitäisi jo tietää.
Olethan käynyt järjestelmäkoulutuksen ja lukenut ohjeet. No, ei kaikkea voi muistaa. Tai voi olla, että ohjeissa on parantamisen varaa.

- Hyvä kun kysyit: Tärkeintä on, että saat vastauksen, joka auttaa sinua käyttämään järjestelmää ja tekemään omaa työtäsi paremmin. Hyvä, että annoit meille tietoa, jolla parantaa ohjeistusta.

Saatat pitää kysymystä tyhmänä, koska et ymmärrä järjestelmän toimintaa.
Voi olla, että järjestelmän toimintalogiikka on erilainen kuin mihin olet tottunut. Tai toimintalogiikka ei sovikaan teidän toimintaympäristöönne.

- Hyvä kun kysyit: Keskustellaan asia läpi. Sinä kerrot minulle, mitä sinun työssäsi ja organisaatiossasi pyritään tekemään ja minä kerron, mitä järjestelmässä voidaan tehdä. Yhdessä voimme rakentaa sopivan toimintamallin. 

Kysymys saattaa olla vaikea myös minulle: tuollaiseen asiaan en ole ennen törmännyt.

- Hyvä kun kysyit: joudun ja pääsen oppimaan uuden asian järjestelmästä ja jakamaan sen kanssasi.

Voi olla, että tyhmä ei olekaan kysymys vaan järjestelmä.
Siellä saattaa olla virhe tai se toimii hölmösti.

- Hyvä, kun kysyit: korjataan virhe. Tai pohditaan, voisiko järjestelmää kehittää toimimaan järkevämmin.


"On tärkeää olla lopettamatta kyselemistä", sanoi jo itse Einstein. Kysymykset kuuluvat tietojärjestelmien käyttöön ja käyttöönottoon. Kysymykset tuovat uusia näkökulmia ja poistavat oletuksia. Kysymällä opitaan uutta ja korjataan virheitä.

Onko sinulla kysymyksiä Futural-järjestelmän toiminnasta? Voit löytää vastauksia ohjeista tuki-sivuiltamme. Lisää vinkkejä kokoamme usein kysyttyihin kysymyksiin FAQ-sivuillemme. Jos taas pohdit järjestelmäasioita yleensäkin, ota yhteyttä, niin esitetään kysymyksiä puolin ja toisin. Peilataan erilaisia näkökulmia ja etsitään sinulle sopiva ratkaisu.

 

Karoliina Nisula
on kehityspäällikkö, jolla on loputon kyselyikä