Futural ERP
Valmistunut
Intrastat-raportointi
Intrastat-raportointi perustuu laskuihin ja kerää tiedot EU-maiden viennistä ja tuonnista.
Raportti löytyy polusta Laskutus - Raportointi - Intrastat Product declaration
Tuotteiden valmistelu ennen raportointia
Ennen Intrastat-raportin luontia tuotteille täytyy antaa tullinimike ja lähdemaa.
Tullinimikkeitä voi hakea Tullin TARIC-järjestelmästä https://tulli.fi/yritysasiakkaat/tullinimikkeet .
How to find the right commodity code - Finnish Custom
Tullinimikkeen lisääminen (HS Code)
- Avaa Myynti tai Ostot -moduuli → Tuotteet.
- Avaa tuote ja siirry General Information / Yleiset tiedot -välilehdelle.
- Syötä tuotteen tullinimike kenttään HS Code.
- Aseta Country of Origin.

Intrastat Supplementary Unit
Jos kyseinen HS-nimike edellyttää yksikkömäärää Intrastat-ilmoituksella: Anna arvo kenttään Intrastat Supplementary Unit (esim. kg, m, kpl).
Huom: Lisäyksikkö tarvitaan vain nimikkeille, joille Tulli sitä vaatii.
Uuden raportin luominen
Polku: Laskutus - Raportointi - Intrastat Product declaration, valitse +Uusi
Merkkaa tiedot:
- Year – vuosi
- Month – raportointikuukausi
- Type - Ilmoituksen tyyppi
- Arrivals = Tuoni
- Dispatches = Vienti
Paina Generate Lines from Invoices
→ Odoo poimii laskurivit, joihin liittyy Intrastat-tiedot ja joiden kumppani on EU-maa.

Mikäli valitulla aikavälillä oli tapahtumia "Transactions"-välilehdellä näkyy tapahtumarivejä.
Rivejä voi vielä tarvittaessa muokata, lisätä tai poistaa käsin. Tämän jälkeen painetaan "Generate Declaration Lines". Silloin tapahtumarivien perusteella tehdään varsinaiset ilmoitusrivit.
Lopuksi painetaan yläpalkin napeista "Luo CSV-ilmoitustiedosto", josta saa Tullin ilmoituspalveluun sopivan tiedoston. Tuonti- ja vienti-ilmoitus tehdään samalla tavalla.

Kommentointi ei ole mahdollista tässä teemassa.
Jaa sisältö
Jaa linkki
Jaa sosiaalisessa mediassa
Jaa sähköpostilla
Ole hyvä kirjaudu jakaaksesi tämän Artikkeli sähkopostilla.