Teemasisältö


Intrastat-raportointi perustuu laskuihin ja kerää tiedot EU-maiden viennistä ja tuonnista. 

Raportti löytyy polusta Laskutus - Raportointi - Intrastat Product declaration


Tuotteiden valmistelu ennen raportointia


Ennen Intrastat-raportin luontia tuotteille täytyy antaa tullinimike ja lähdemaa.
Tullinimikkeitä voi hakea Tullin TARIC-järjestelmästä https://tulli.fi/yritysasiakkaat/tullinimikkeet .  How to find the right commodity code - Finnish Custom

Tullinimikkeen lisääminen (HS Code)

  • Avaa Myynti tai Ostot -moduuli → Tuotteet.
  • Avaa tuote ja siirry General Information / Yleiset tiedot -välilehdelle.
  • Syötä tuotteen tullinimike kenttään HS Code.
  • Aseta Country of Origin.

Intrastat Supplementary Unit

Jos kyseinen HS-nimike edellyttää yksikkömäärää Intrastat-ilmoituksella: Anna arvo kenttään Intrastat Supplementary Unit (esim. kg, m, kpl).

Huom: Lisäyksikkö tarvitaan vain nimikkeille, joille Tulli sitä vaatii.


Uuden raportin luominen

Polku: Laskutus - Raportointi - Intrastat Product declaration, valitse +Uusi

Merkkaa tiedot:

  • Year – vuosi
  • Month – raportointikuukausi
  • Type - Ilmoituksen tyyppi
    • Arrivals = Tuoni
    • Dispatches = Vienti

Paina Generate Lines from Invoices
→ Odoo poimii laskurivit, joihin liittyy Intrastat-tiedot ja joiden kumppani on EU-maa.




Mikäli valitulla aikavälillä oli tapahtumia "Transactions"-välilehdellä näkyy tapahtumarivejä.

Rivejä voi vielä tarvittaessa muokata, lisätä tai poistaa käsin. Tämän jälkeen painetaan "Generate Declaration Lines". Silloin tapahtumarivien perusteella tehdään varsinaiset ilmoitusrivit.

Lopuksi painetaan yläpalkin napeista "Luo CSV-ilmoitustiedosto", josta saa Tullin ilmoituspalveluun sopivan tiedoston. Tuonti- ja vienti-ilmoitus tehdään samalla tavalla.


Kommentointi ei ole mahdollista tässä teemassa.