Tawasta on nyt Futural! Lue lisää blogista.

Teemasisältö

Samasta tuotteesta voidaan luoda monta erilaista variaatiota riippuen tuotteen ominaisuuksista eli attribuuteista. Esimerkiksi samasta T-paidasta voi olla monta kokoa ja erilaisia värivaihtoehtoja. Kyseisen T-paidan ominaisuuksia ovat tällöin koko ja väri.

Attribuuteille voidaan antaa erilaisia arvoja sen mukaan, mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Esimerkiksi koko-attribuutin arvoja voivat olla S, M ja L. Väri-attribuutin arvoja voivat olla vihreä, punainen ja sininen. Näistä järjestelmä voi muodostaa erilaisia yhdistelmiä: S-koko vihreä, S-koko punainen, S-koko sininen, M-koko vihreä, jne.

Tuotevariaatio-toiminnallisuus on erityisen hyödyllinen silloin, jos samankaltaisilla tuotteilla on monia ominaisuuksia, minkä seurauksena syntyisi paljon erilaisia hallittavia tuotteita. 

Tuotevariaatioista puhutaan myös variantteina tai vain variaatioina. Variantit  auttavat tuotteen osaluetteloa tehtäessä huomattavasti, sillä yhdelle tuotteelle voidaan käyttää pohjana yhtä osaluetteloa ja määritellä osaluettelolla, mitkä komponentit valitaan eri varianttien ollessa kyseessä.  

T-paidan osaluettelossa olisi tällöin esimerkiksi tuotteet “Painoväri: vihreä”, “Painoväri: punainen” ja “Painoväri: sininen” ja T-paidan eri variantit käyttäisivät vain kutakin näistä tuotteista, valmistaen eri värisiä T-paitoja.


Yksi tärkeä varianttien ominaisuus on, että suurin osa muutoksista joka pohjana toimineelle tuotteelle tehdään vaikuttaa myös tuotevariaatioihin.  

Toisaalta varianttien käyttö tuottaa myös lisää hallinnoitavaa. Kannattaa käydä läpi toiminnallisuus kokonaisuudessaan ennenkuin päättää, onko se sopiva ratkaisu. Usein se on toimiva erityisesti "massaräätälöidyissä" tuotteissa, joissa saman perustuotteen erilaisia variaatioita on paljon. Jos taas jokainen tuote on hyvin yksilöllinen, varianttien käyttäminen on turhaa. Myös jos halutaan vain viestiä asiakkaalle erilaisista ominaisuuksista, se voi olla turhan raskas ratkaisu. 

Huomaa että jos luotuasi variantteja klikkaat takaisin valinnan “Tuotteilla ei variantteja”, olemassa olevat variantit säilyvät mutta niitä ei voi muokata tai poistaa.

Tuotteen attribuuttien luominen

Jotta tuotteelle voidaan luoda variantit, on luotava ensin attribuutit eli ominaisuudet.

Pääset luomaan ja hallitsemaan attribuutteja Myynnin tai Varaston kautta. Mene kohtaan Asetukset - Attribuutit. Rivinäkymässä on esillä luodut attribuutit.

Lisää uusi attribuutti painamalla painiketta Luo.


  • Attribuutin nimi

  • Ryhmä

  • Tyyppi

  • Luo variaatiot - määrittää, missä tilanteissa kyseinen attribuutti synnyttää uudet variantit (esim. jos T-paidalle lisätään attribuutti "malli", jolle laitetaan arvot "lyhyt" ja "pitkä", missä tilanteissa järjestelmä luo jokaisesta väri- ja kokovaihtohdosta myös varianit lyhyt ja pitkä).

    • Ei koskaan

    • Aina

    • Vain silloin, kun tuote lisätään myyntitilaukseen

  • Attribuuttien arvot

Voit syöttää ominaisuudelle arvot joko tässä tai menemällä valikkoon Attribuuttien arvot.


Voit lisätä arvoja painamalla Luo.


Valitse alasvetovalikosta attribuutti, jolle arvo annetaan, ja kirjoita Arvo-sarakkeeseen kyseinen arvo.

HTML-väri-indeksillä voidaan määrittää halutut värit näkymään esim. verkkokaupan attribuuttialinnassa.

Tuotteilla voi olla eri attribuutteja, mutta vasta attribuuttien arvot lisäämällä saadaan luotua variantteja.

Tuotevariaatiot

Variantit lisätään tuotteelle tuotekortilla.

Valitse olemassa oleva tuote tai luo uusi tuote. Siirry välilehdelle Variaatiot (aktivoi muokkaus-tila painamalla tuotekortin vasemmasta yläreunasta Muokkaa)


Valitse attribuutti ja halutut attribuutin arvot alasvetovalikoista klikkaamalla Lisää rivi.

Huomaa, että vasta kun vähintään kaksi attribuutin arvoa on valittuna JA attribuuteissa on valittuna määritys luo variaatiot = aina (kts. yllä), tuotteelle ilmestyvät variantit tallennettaessa. 

Varianttien määrä näkyy tuotekortin oikeassa yläkulmassa olevassa Variaatiot-painikkeessa.


Varianttien määrä moninkertaistuu, kun attribuutteja ja attribuuttien arvoja on enemmän kuin yksi. (Ylläolevassa kuvassa kolme väriä ja kaikista väreistä kaksi kokoa=> 3*2=6)

HUOM! Jos poistat tai lisäät perustuotteelle attribuutteja, järjestelmä arkistoi KAIKKI vanhat variantit ja luo KOKONAAN uudet. (Esimerkki: T-paidalle on ensin määritetty attribuutit koko: perus, iso ja väri: punainen, musta, valkoinen. Siitä löytyy siis 6 varianttia. Jos T-paidalle lisätään attribuutti malli: lyhyt, pitkä, niin syntyy uusi tilanne: paitaa valittaessa pitää tietää, kumpaa mallia myydään, jolloin vanhat variantit eivät enää toimi. Ne täytyy arkistoida ja luoda 12 uutta, joista jokainen sisältää tiedot koosta, väristä JA mallista.)

Klikkaamalla painiketta Variaatiot, voidaan variantteja tarkastella lähemmin.


Varianteille voidaan laittaa esimerkiksi oma sisäinen viite, viivakoodi ja Paino.

Pääset muokkamaan tuotevariantin tietoja klikkaamalla variantin riviä.


  • Varianttien Aktiivinen-tila voidaan poistaa, klikkaamalla ensin “Muokkaa” ja sen jälkeen valintaruutua kohdassa “Aktiivinen”.

  • Variantin hintaa voidaan muuttaa tuotekortin kautta. Myyntihinta, joka on asetettu tuotteen yleistietoihin, toimii pohjahintana.


Painamalla "päätuotteen" tuotekortilla ylhäältä vasemmalta painiketta Määritä vaihtoehdot, pääset kohtaan, jossa variantille voidaan lisätä hintaa.


Esimerkiksi attribuutin arvolle valkoinen pystytään laittamaan kahden euron lisähinta. Tällöin tämän tuotevariaation myyntihinnaksi muodostuu tuotteen myyntihinta + kaksi euroa.

Variantin kustannushintaa eri toimittajille voi muuttaa vain lisäämällä periytyvän moduulin tai olemassa olevaa koodia muokkaamalla.
 
Tuotevariantit näkyvät esimerkiksi myyntitilaukselle valittaessa muodossa: tuote (variantin tiedot)


Katselukerrat
485 Katselukertoja yhteensä
108 Jäsenten katselukerrat
1424 Julkiset katselukerrat
Jaa sosiaalisessa mediassa
Jaa linkki
Jaa sähköpostitse

Ole hyvä kirjaudu jakaaksesi tämän webpage sähkopostilla.