Teemasisältö

Pääset kuittaamaan ostotilauksen tai muiden tuotteiden vastaanoton varastoon joko:

  • Kilkkaamalla varaston / inventory yleiskatsauksesta Vastaanotot / Receipts-laatikosta Tehtävänä / to process-painiketta ja valitsemalla siirron avautuvalta listalta


  • Menemällä näkymään Varasto / Inventory - Toiminnot / Operations - Siirrot / transfers ja valitsemalla siirron listalta


  • Painamalla ostotilauksella rekkakuvaketta tai klikkaamalla Tuotteen vastaanotto/ Receive Products



Voit muokata ostotilauksella luotua vastaanottodokumenttia tai prosessoida sen loppuun.


Koko tilauksen vastaanotto

Jos kaikki tavarat ovat saapuneet tilauksen mukaisesti, paina nappia Vahvista / Validate.

Tällöin järjestelmä kysyy, suoritetaanko välitön siirto / immediate transfer, eli merkitäänkö kaikki tilauksen toimitusmäärät saapuneiksi.


Paina nappia Käytä / Apply

Tavarat siirtyvät varastosaldoille, tuoteriveillä vastaanotetut tuotteet näkyvät Valmis-sarakkeessa ja varastotuloutus siirtyy oikeassa yläkulmassa tilaan Valmis / Done.

Osavastaanotto

Jos tavaroista on saapunut vain osa, merkitse tilausriveille saapunut määrä kohtaan Valmis.

Voit muokata määrää painamalla kuvaketta tuoterivin perässä.


Paina Vahvista / Confirm  - Vahvista / Validate, jolloin järjestelmä kysyy, luodaanko puuttuvista tuotteista jälkitoimitus:


  • Jos painat nappia Luo jälkitoimitus / Create Backorder

    • Tämä varastosiirto siirtyy Valmis / Done -tilaan tulleilla määrillä

    • Järjestelmä luo uuden varastotuloutusdokumentin odottamaan jälkitoimitusta

    • Ostotilausta katsottaessa rekkakuvakkeessa on teksti ”2 Lähetys / 2 Receipt”, joka tarkoittaa, että ostotilaukseen liittyy kaksi vastaanottodokumenttia

  • Jos valitset Ei jälkitoimituksia / No Backorder

    • Tämä vastaanotto siirtyy Valmis / Done -tilaan ja vain vastaanotetut määrät ja rivit jäävät siirrolle

    • Järjestelmä luo uuden varastodokumentin jäljelle jääneistä määristä ja merkitsee sen suoraan perutuksi

    • Ostotilauksen rekkakuvakkeeseen tulee merkintä "1 Lähetys", ostoon liittyy silti kaksi vastaanottodokumenttia (,joista toinen on tilassa Valmis / Done ja toinen Peruttu / Cancelled).

Palautukset ja siirtojen korjaus

Mikäli jo toimitetuksi merkattuja tuotteita palautuu varastoon, täytyy niistä luoda vastaanotto.

Tämä voidaan tehdä menemällä toimitustilaukselle ja valitsemalla vasemmalta ylhäältä Palauta / Return.

Huom! Myös saapuneiden varastosiirtojen dokumentteja voidaan korjata tällä tavalla, jos niissä huomataan myöhemmin virhe tai tuotteita palautetaan toimittajalle.


Tämä aukaisee Siirron palautus / Reverse Transfer -ikkunan, jossa voidaan valita palautuneet tuotteet ja niiden määrät.



  • Valitse palautettavat tuotteet ja merkitse palautettavat määrät.

    • Voit poistaa rivit, joilta ei ole palautuksia

  • Paluusijaintiin merkitään varasto, johon tuotteet palautuvat

  • "Hyvitä (päivitä SO/PO) / Update quantaties on SO/PO" -  tarkoittaa että tuote vähennetään myynnin toimitetuista tuotteista ja laskutusperusteista.  (Tai oston saapuneista määristä ja siten ostolaskun perusteista)

    • Jos tämä on valittuna, myyntirivin "toimitettu" -tiedosta vähennetään palautetut tuotteet.

    • HUOM! Jos et valitse "hyvitä määrä" rastia, järjestelmä jättää avoimen myyntitilauksen tilaan "lisämyynnin mahdollisuus" ja olettaa, että kyseinen tuote laskutetaan vielä asiakkaalta.

    • Jos tilaus on jo laskutettu, täytyy hyvityslasku luoda käsin.

Kun painat Palauta / Return, syntyy varaston vastaanotto(dokumentti), joka voidaan käsitellä normaalisti eli vahvistaa toimitetuksi. HUOM! Käy kuittaamassa syntynyt palautusvastaanotto. Vasta tämä päivittää osto/myyntitilauksen ja palauttaa tuotteet varastoon.

Muista, että vaikka palautuksesta voidaan tehdä määrähyvitys myyntitilaukselle, ei palautus suoranaisesti vaikuta laskutukseen. Laskun hyvityksestä täytyy huolehtia erikseen.

Kommentointi ei ole mahdollista tässä teemassa.